4 Aralık 2010 Cumartesi

HAMAM SEFASI

Jean-Jacques-Francois Lebarbier : A Female Turkish Bath or Hammam 1785

Bizim kültürümüzde hamamın önemli bir yeri var, gerçek temizlenmenin, arınmanın kutsal mekanıdır hamamlar. Çocukluğumun hamalarını hiç unutmam. Kadınlar hamamına girdiğinizde önce serin bir mekan olan, yerleri, duvarları beyaz mermer kaplı soyunma kabinlerine girersiniz. Hamamda tamamen çıplak olunmaz, belinizde peştemal isteyenin üstünde de birşeyler olur ama hiç kimse kimseye bakmaz, doğallıkla insanlar hamamın içinde gezinir, sohbetini yapar, yıkanırdı. ilkokul çağına gelmemiş erkek çocuklarda anneleriyle hamama girebilirdi o zamanlar ama yinede pek tercih edilmezdi.  Hamam deyince aklıma kalabalık kadın topluluğu, bungun bir hava, buhar, fazlasıyla sıcak su, annenizin ısrarla sıcak olmadığını söyleyip haşlar gibi sizi yıkaması, kurna, gümüş tas, beyaz pamuk havlular, kadınların belinde havuzda batmamak için su kabağı bağlı bir o yana bir bu yana salınmaları, kendinden emin, güzel olduğunun farkında  olan, uzun saçlı kadınlar gelir.
Oradan çıktığınızda kesinlilkle hafiflemiş ,bir iki kilo vermiş gibi olursunuz, ben kanatlanacak gibi hissederdim kendimi, göbek taşının üstünde kubbeye doğru bağırıp şarkı söylemeyi, yankılanan sesimi duymayı çok severdim. Sıcaktan bunaldığımda ayağımda tahta takunyalarla soyunma kabinlerine doğru koşar, serin havayı içime çekerdim.

3 yorum:

LEZZETLİ SOMUNLAR dedi ki...

Fadişçim, ben hiç hamama gitmedim, bilmem. Ama şu tahta takunyaları koymuşsun ya oraya..Aaaahhh, beni aldın babaannemin Mersinli Yeni Mahalle'deki evine götürdün. Hem banyosunun, hem de tuvaletinin (dışarıdaydı) kapısında dururdu birer çift bunlardan. Çok nostaljik oldum birdenbire. Sağol varol..

Bir İçmimar'ın Mabedi dedi ki...

2 yıl önce de yazılmış olsa güncel bir konu, özellikle Ankara ayazında, ayaklarım buz kesmişken, elektrikli sobanın karşısında ısınmaya çalışırken, bloglar arası surfde karşıma çıktı ve çok iyi geldi:))

FADİŞ dedi ki...

Sevindim iyi geldiğine, asıl kışın çok iyi olur hamamlar, iliklerine kadar ısınırsın.