17 Ekim 2012 Çarşamba

BU BU NEDİR BU? Bread tree fruit mu? Yalancı Portakal mı?

Bu akşam apartman komşum bilse bilse Fadiş bilir deyip kapıdaki sepetime bu bitkiyi bırakmış, nereden bu fikre kapıldıysa, sanırım organik sebze meyve konuşmasını fazla yapar oldum:)

Orta boy portakal büyüklüğünde. Google görselde arama yaptım ama bir şey bulamadım.
Acaba bilen var mı bu bitkiyi diye sormuştum ilk yayında, Mehri ve Moriçe meyveyle ilgili bilgilerini yorumlarda paylaştı ikisine de teşekkür ederim. Vikipedi de şöyle bilgi verilmiş. 
Bahçeselfotosel de de ekmek ağacından bahsediliyor.
meyveci.blogspot.com bu meyve ile ilgili bilgi vermiş.
Türkçe kaynaklarda pek bir bilgiye sahip olamadım ama yabancı kaynak çok. İlgilenenler "Bread tree fruit" olarak arama yapabilirler.
Meyveyi ortadan ikiye böldüm ve soydum, keşke eldiven kullansaydım, ellerim yapış yapış oldu ve ne yaptıysam ellerimi temizleyemedim en sonunda sıcak su ve bulaşık deterjanıyla üç kez yıkarak kurtuldum, ilk yıkamada bıçağın ters tarafıyla elimden hamur sıyırır gibi tutkalımsı tabakayı sıyırdım.

Evet içi böyle.
Edindiğim bilgiler doğrultusunda parçalara ayırıp haşladım eh sonuçta  ben eski bir argeciyim ve bu işi sonuna kadar götüreceğim:)

Haşlama suyunun rengi nil yeşili oldu desem doğru olur sanırım:)
Nişasta oranı gerçekten yüksek olmalı suyu tamamen bulanıklaştırdı.
Tadına bakmaya gelince bunu da yapmalıyım ama şimdi değil, biraz cesaret toplamam lazım:)
Herkese iyi geceler.

SON DURUM:
Bahar 006 ve Örgü Çantası blog sahibi Hatice, Nohut oda blog sahibi  arkadaşlarım yazımla ilgili yorumlarda yalancı portakal, süs portakalı, yabani portakal adı verilen bir bitkiden bahsettiler. Google görsellerde ve pek çok kaynakta malesef aynı görseller kullanılmış ya da bu iki meyve birbirine çok benziyor, ikisi de yanlış okumadıysam dutgiller familyasından ama yalancı portakal yenmiyor. Benim elimdeki meyve yalancı portakal sanırım ve tadına bakmadığıma seviniyorum şimdi:)
Uzun süredir bu yayına yorum geliyor arada. Son yorumlara da bakacak olursanız çeşitli görüşler, paylaşımlarda bulunulmuş.
30.10.2016 tarihinde yeni bir not düşmek istiyorum. Tohum takas şenliğinde bu esrarengiz bitkiyle tekrar karşılaştım. Standda bulunan çiftçi bu bitkinin kudret narı olduğunu söyledi. İki çeşit kudret narı varmış yerde kabak bitkisi gibi yetişen meyve ve bir de bu resimlerini paylaştığım bitkiymiş (ağaçta yetişiyor). Zeytinyağında bekletilip zeytinyağı içiliyormuş. Ben yine de bir ziraat mühendisine soracağım öğrendiğimde paylaşacağım.
NOT: Lütfen anlamadan tam öğrenmeden, doktorunuza danışmadan hiç bir meyveyi bitkiyi şifa niyetine kullanmayın. Hastalığımdan kurtulacağım derken iyice kötü olmayın.


32 yorum:

Mehri dedi ki...


merhaba,
bu meyva olabilir mi? Orta amerikada buna benzer bisey gormustum, Ekmek agaci deniyordu. Yanlis hatirlamiyorsam kabuklarini soyarken eller yapis yapis oluyordu. tadini hic hatirlamiyorum, ama begenmemistim.

Googledan bi daha denersenin belkide o'dur.

Sevgiler
Mehri

Bread tree fruit??

nohut oda dedi ki...

yabani portakal:))

moriçe dedi ki...

kocayemiş diye bir şey varmış sanırım onun olmamışı:))
http://www.goygoy.net/viewtopic.php?f=13&t=2200
burda resmi var...

moriçe dedi ki...

şöyle bişey varmış bi de
http://www.aligulkanat.com.tr/ekmek-agaci-artocarpus-ve-faydalari/

FADİŞ dedi ki...

Mehri çok teşekkür ederim verdiğin bilgi için ve evet sanırım bu meyve ekmek ağacı meyvesi. Kesip içini de bakacağım. Nişastası bol bir meyveymiş, yemeği ve ekmeği yapılıyormuş, dutgillerdenmiş.
Bulduğum bilgileri yazıya ekleyeyim diyorum.
Teşekkürler:)

FADİŞ dedi ki...

nohut oda, görüntü benziyor doğrusu:)

FADİŞ dedi ki...

moriçe, sen de doğru bilgi verdin, kocayemiş de deniyor. Teşekkür ederim ilgine:)

bahar006 dedi ki...

Süs portakalı bu, bizim çocukluğumuzda komşunun ağacı vardı, toplar kuruturduk:)

fiamma dedi ki...

Jack meyvesi:))

FADİŞ dedi ki...

baktım teşekkürederim:)

FADİŞ dedi ki...

boyutları böylemiydi, süs portakalı olarak bakayım bir de:)

ÖRGÜÇANTAM dedi ki...

ben de ilk kez görüyorum çok değişik süs portakalı yazınca görsellere bu çıktı
http://yogrum.blogspot.com/2008/11/portakal-yokuunun-yalanc-portakallar.html

FADİŞ dedi ki...

çok benziyor:)

FADİŞ dedi ki...

Haticecim teşekkür ederim paylaşımın için, evet yalancı portakal gibi görünüyor.

fiamma dedi ki...

Fadişciğim sadece benzemekle kalmıyor sanırım bu o:) Çünkü içinden çıkan yapışkanlı sıvı(lateks)yı kuş tutmak için ökse yapımında kullanıyorlarmış:) İç görüntü de çok benziyor, tadı nasıl tatmadan attın mı yoksa?

CEPAYNASI dedi ki...

hiç görmedim ama,
merak ettim yenir mi,
yenmez mi? diye:)

bahar006 dedi ki...

Ben Türkiyede yenen cinsinin olduğunu sanmıyorum. Benim bahsettiğim süs portakalı görseldeki kadar hatta ondan çok daha iriydi ve elbette zehirli olduğundan yenmiyordu. İğrenç derecede yapışkan ve yazın bahçeleri mahveden bir suyu var. Ama kurutup oynardık biz. Mahallede hemen herkesin bu ağaçtan vardı, yani yaygın bir meyveydi bizim için. Yemediğine ben de sevindim, sevgiler:)

Adsız dedi ki...

benim annem onu bacak agrıları için kullandı faydasını gördü bacaklarda yuvarlayarak masaj yaptı agrıları hafifledi adını bende bilmiyorum agaçtan toplamış eşim şimdi bulamıyoruz bilgiler için tşkrler

Adsız dedi ki...

Genç sürgünlerin rengi yeşilimsi-gri veya açık kahverenginde olup, çıplaktır ve üzerinde çok sayıda lentiseller bulunur. Sürgünler üzerinde dikenler bulunur. Sürgünler koparıldığında veya kesildiğinde süt görünümünde bir sıvı salgılar. Tepe tomurcuğu pseudoterminaldır. Tomurcuklar küçük, yandan basık, küre biçimindedir ve az sayıda pullarla örtülmüştür.
5-12 cm uzunluğundaki yaprakları uzun damla uçlu yumurta biçimindedir, üst yüzü parlak yeşil, alt yüzü açık yeşildir ve tam kenarlıdır. Bir cinsli iki evciklidir.
Bir çok çekirdekli sulu meyvelerin bir araya gelmesinden oluşan agregat meyve (bileşik meyve) 10 cm çapında, portakal görünümünde, yeşil renklidir, ezildiğinde süt salgılar. bu bilgiyi vikipediadan aldım galiba agrı kesici etkileride varmış, benim araştırmamın sebebi kaynanama bacak ağrılarına iyi gelir diye vermişler

İbrahim Halil GENÇ dedi ki...

Hatay Kırıkhan'da eski devlet ziraat işletmelerinde bu meyveye zehirli portakal denilmektedir.. Genellikle bahçelerin kenarlarını sınır çitleri olarak ekildiklerini sanıyorum.
Gerçekten yenecek bir meyve değil, ancak bu konuda uzman ziraatcılara danışmak gerekir. Ayrıca tıbbi ilaç konusundada mutlaka bilenler olabilir.

İbrahim Halil GENÇ dedi ki...

Merhaba, Hatay-Kırıkhan'da bu meyveye Zehirli portakal denir. Genellikle, devlete ait eski ziraat işletmelerinde sınır çiti oluşturmak amacıyla ekilmişlerdir.
Bu mevye bence, tıbbi ilaç olarak kullanılmaktadır.
Zaten anlatıldığı gibi doğrudan yenilecek bir meyve değildir.
Topraklarımızda görüpte adını dahi bilmediğimiz o kadar çok bitki varki, bazen yıllarca yol kenarlarında, kırsal alanlarda, gördüğümüz halde, hiç merak etmeden, yanından
Geçip gideriz.

Adsız dedi ki...

Merhaba,

Yalancı portakalı ararken sayfanızı buldum :)
Ben de aynı şekilde tesadüfen ağaçta gördüm bu meyveyi, tenis topuna benzer ağaçta asılı duruyordu, çok hoş bir görüntüsü var.
Google'dan yabancı sitelerden öğrendiğim kadarıyla, bu meyve daha çok süs amacıyla kullanılırmış.Yapılan araştırmalara göre de içinde bulunan bitki özü bizim, bildiğimiz böcek, sinek kovucuların (Reed, Detan gibi) içinde bulunan 'DEET' kimyasalı kadar etkiliymiş sivri sinekleri, böcekleri defetmekte.
Kimyasal böcek kovucular yaygınlaşmadan önce, bu meyve yatağın altına konulduğunda özellikle örümceklerin yaklaşmısının engellediği düşünülürmüş.
Bir de nasıl ekildiğini araştırırken, fareleri de kovucu etkisi olduğunu yazan bir yazı da okudum.
Bunları okuyunca insanın aklına 'zehirli mi' sorusu geliyor, ama ABD Tarım Bakanlığı zehirli olmadığı konusunda hemfikirmiş.Sadece hassas ciltlerde cilt yangısına neden olabilirmiş.Bunun haricinde genelde kimyasal özler için kullanıldığından, tadı da pek güzel olmadığından yiyecek olarak tüketilen bir meyve sınıfına pek girmezmiş.
Çok hoş görünen, haşerat içinde birebir olan bir meyve anladığım kadarıyla :D

Nevzat Sezgin dedi ki...

bu agacı ceyhanda gördüm. büyük mangıtta,köyde kimse ismini bilmiyor ,berbat yapışkanlı agaç dikenli .hoş görünümlü ancak tehlikeli gibi geldi bana.

Nevzat Sezgin dedi ki...

ceyhan büyükmangıt köyünde çit bitkisi olarak ekilmiş,sapa bir yerde meyvesini köyde gezdirdim kimse ismini bilmiyor.gövdesi dikenli,meyve çok kötü yapışkanlı uzaktan görünümü güzel.

aaaaaaaaa dedi ki...

Yalancı portakal sedef hastalıgına iyi geliyormuş Alaçatı' da pazarda gördüm ve aldım. Sedef hastası abime yarar mı diye. Bıçakla kesildiginde ince bir dilim süt çıkıyor ve sedefli yere sürülüyormuş ve üç dört günde o kısmı temizliyormuş.

Satanın söyledikleri bu abim deneyecek sonra gene yazarım sonucu :)

acemigül dedi ki...

merhaba bu yalancı portakalı ilk kez onbes tatilde annemlerde gördüm.babam annemin ağrıyan romatizmalı bacağı için getirmiş.Annem dış kabuklarını soyup içini rendelemiş bacagına sarmış.birazınıda kaynatıp çay gibi içtiğini anlattı. şimdi eskisinden daha memnun.iyi geldi diye babam tekrar getirtti.ben merak ettim araştırayım bakalım dedim.okuduğuma göre tansıyona iyi geliyormuş

Derya Engin dedi ki...

Kocayemiş değil, görsel olarak benzesede kocayemiş irice bir böğürtlen büyüklüğünde. Baharda adaların arka taraflarında bolca yetişir, olgunlarida çok lezzetli olur. Bu meyve nedir bilmiyorum ama İTÜ Maslak kampüsünde bunun ağacından bolca var.

UYUYAN TANRIÇA dedi ki...

Zehirlidir, sakın yeme

Adsız dedi ki...

Maclura pomifera ismi budur arastirnalar bu isim uzerine yapilmasi gerekir yanlis olan bu meyveye benzeyen bircokunun olmasi kulaktan dolma yerine arastirmak ve cogaltma girisiminde bulunmak en iyisidir .

adalı dedi ki...

kandırıldıgım meyve :D sivilceler için satıcı tarafından tavsiye edilen hergün gece sür denilip tanesini 15 tl den aldıgım cilde sürdükten sonra kasıntıdan ve yanmadan vee de yapısıklııktan duramadıgım pis birşey. siz siz olun surmeyın hıcbıyerınıze bısıye ıyı geldıgı yok.yarın gidip satıcının kafasına atacağım şeydir bu portakal :)

Adsız dedi ki...

ekmek ağacı meyvesi :)

Adsız dedi ki...

zehirli fanan değil haşlanarak yenir çoğunlukla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...